Bez seksu, bez łez, proszę Państwa
[Recenzje - proza]
Edward Pasewicz, Śmierć w darkroomie, EMG, Kraków 2007

Siódmy tom z serii Polska Kolekcja Kryminalna to kompletny niewypał. Pozycja jest promowana jako „pierwszy polski kryminał gejowski”, ale brakuje jej literackiej za/wartości czy potencjału do wzbudzenia zainteresowania, o kontrowersjach nie wspominając. Obłędny pseudokorektor powieści, Marcin Świetlicki, po lekturze powiedział wyzywająco: „Edward Pasewicz robi rzeczy, których ja nie potrafię…” – co skrzętnie odnotowano na okładce w funkcji blurba. Miał rację wokalista Świetlików. Krakusowi takiego gniota prozatorskiego spod swojej ręki jeszcze na rynek książkowy nie udało się wypuścić. Obaj kryminalni autorzy popełniają błędy książkowe (Pasewicz to znakomity poeta, do roli udatnego prozaika jednak mu daleko – nieumiejętnie, choć obyczajnie się facet postanowił sprzedać) i czysto językowe. Tych ostatnich redaktor Marcin Baran i zespół wydawnictwa EMG przepuścili zdecydowanie więcej niż dopuszczalna w mistrzowskich antykryminałach liczba „dwanaście”.
26 Nov 2007 by Tomasz Charnas

Tak jak pierwszy raz
[Recenzje - proza]
Paweł Jaszczuk, Testament, Portret, Olsztyn 2007

Zmieniona wersja Testamentu Schlichtingera (1991) – debiutu książkowego Pawła Jaszczuka.

Autor wprowadza DO POWIEŚCI

Padają strzały w Sarajewie i zaczyna się pierwsza wojna światowa, lecz dla Jürgena Schlichtingera tak samo ważny jest klucz morderczych kormoranów, jak śmierć Franciszka Ferdynanda. Na kartkach dziennika młodziutkiego psychiatry gra stary patefon, pijany wozak klęczy na Kaiserstrasse i pachnąca wiatrem koszula wisi na wieszaku. Te iluzoryczne ślady przeszłości tworzą Testament nieistniejącego już Zakładu dla Obłąkanych w Kortau i żyjących w nim kiedyś ludzi.
26 Nov 2007 by Tomasz Charnas

Kryminalna miłość – do powieści
[Aktualności - zaproszenia]

W środę, 14 listopada, w ośmiu polskich miastach rozpoczął się 4. festiwal kryminału
Impreza jest organizowana przez Instytut Książki, Stowarzyszenie Miłośników Kryminału i Powieści Sensacyjnej Trup w Szafie oraz lokalnych partnerów: Café Szafé, Plan.B, Centrum Kultury ZAMEK, księgarnię Bookarest, Miejską Bibliotekę Publiczną w Kędzierzynie-Koźlu, Miejską Bibliotekę Publiczną im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie, Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Gdańsku, Książnicę Beskidzką, Bibliotekę Śląską. Potrwa do niedzieli.
15 Nov 2007 by Tomasz Charnas

Zróbmy sobie rewolucję
[Recenzje - proza]
Ksenia Buksza, Alonka Partyzantka, PIW, Warszawa 2007

Donoszą...
Miniaturowa powieść osiemnastoletniej Kseni Bukszy z Sankt Petersburga.

Dzielna rosyjska dziewczynka Alonka – w ramach resocjalizacji po niewczesnych wybrykach alkoholowych wysłana przez rodziców na białoruską wieś – pewnego ranka budzi się w świecie rządzonym przez trzy korporacje-imperia. Natychmiast podejmuje walkę z nową władzą: skrzykuje oddział partyzancki, organizuje sieć konspiracyjną i planuje zbrojny zamach na pociąg pancerny, którym podróżuje sam Szef Korporacji. Połączenie stylu hagiograficznego, języka radzieckich opowiastek propagandowych o bohaterach wojennych i na wskroś współczesnej fabuły sensacyjnej okraszona bajkową atmosferą odrealnionego rosyjskiego miasta z mówiącymi szczurami i tajemniczym balkonikiem, z którego od wieków rzucają się na bruk prokuratorzy miejscy, kiedy lud traci do nich zaufanie – wybuchowy literacki koktajl dla miłośników zarówno klasycznej, jak i najnowszej literatury rosyjskiej.
19 Oct 2007 by Tomasz Charnas

Październikowe rozmówki z Bianką Rolando
[Aktualności - zaproszenia]
18 X (czwartek) we Wrocławiu, z okazji „Międzynarodowego festiwalu opowiadania”
25 X (czwartek) w Krakowie, podczas Targów Książki


Zapraszamy na spotkania z Bianką Rolando, autorką książki Rozmówki włoskie (2007). Jej literacki debiut to zbiór opowiadań powstałych pod wpływem arcydzieł malarstwa włoskiego. Kanoniczne dzieła sztuki są tu źródłami barwnych, wielogłosowych literackich impresji. Autorka odkurza je z narosłych przez stulecia akademickich analiz. Narzędziem, którym się posługuje, jest język: odważny, żywiołowy, niekiedy wręcz szokujący. W tekstach sięga do osobistych doświadczeń – zarówno tych związanych z intensywnie przeżywaną kobiecością, jak i z rodzinną historią. Czas i przestrzeń tracą tutaj zwyczajowy dystans, a czytelnik – odbiorca malarstwa klasycznego – odkrywa, że przestaje ono być dla niego bezpieczną przystanią… Obok reprodukcji dzieł dawnych mistrzów, książkę ilustrują także grafiki Rolando, składające się na jej autorski projekt Italiki – będący wariacją na temat miejsc wiążących się z opowiadaniami.
18 Oct 2007 by Tomasz Charnas

<< Poprzednie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 Następne >>