Seria literacka z afrodyzjakiem

Wydawnictwo Prószyński i S-ka chętnie zaspokaja potrzeby czytelnicze zarówno kobiet, jak i niepoprawnych seksistów. Jednak to przede wszystkim do pierwszej grupy – odbiorczyń – kierowana jest seria literacka Z Cynamonem. Dotychczas ukazały się w niej cztery książki młodych autorek, zapowiadających się na powieściopisarki popularne – w kuchennych zaułkach i łóżkach rzadko odwiedzanych przez (nie)kulturalnych mężczyzn. Panowie bowiem systematycznie sypiają i grzeją się tam (głównie w sezonach nie letnich, a urodzajnych w inne nocne rozkosze), ani myśląc o składaniu liter, wyrazów, zdań... Nadrabiają zaległości lekturowe i podnoszą średnią krajową czytanych w ciągu roku książek miłe, aczkolwiek osamotnione w zaznawaniu przyjemności tekstowych panie. Czego można się spodziewać po przygotowanych dla nich afrodyzjakach i pocieszycielkach powieściowych?

Autorka prozy ukrywająca się pod pseudonimem Marta Madera (1974) w swojej pierwszej książce pt. Przyjaciele (Warszawa 2006) oddała się opowiadaniu to pikantnych, to śmiesznych historyjek zasłyszanych w knajpach na krakowskim Kazimierzu. Mało dystyngowana narratorka kreuje też własną postać: matki, żony i... przyjaciółki. Szczególnie w ostatniej roli jej do twarzy, gdy testuje i ją, i najbliższych prawdziwe życie.
Autorka mieszka w Krakowie. Tutaj również rozgrywa się akcja jej drugiej, mocno pamiętnikarskiej tym razem, powieści – Ślimaki z ogródka (Warszawa 2007). Jedna z bohaterek książki, wieczna studentka medycyny o imieniu Marta – znana zresztą z poprzedniej narracji Madery, musi poradzić sobie m.in. z konsekwencjami wpadki ciążowej, do jakiej „zaszło” po raz trzeci.

Małgorzata (Szymańska-)Warda (1978) najpierw dała się poznać jako rzeźbiarka i malarka, a potem autorka prozy. Zaczęła od opublikowania w wydawnictwie Wilga tomu bajek Wesołe historie (Warszawa 2004). Jako pisząca dla dorosłych zadebiutowała Dłońmi (Hajnówka 2005) – powieścią z mało realistycznymi ambicjami, by stać się „głosem w sprawie” zmagań młodości ze świat(ki)em, ale za to czymś więcej niż tylko miłosny problem artysty na pierwszym planie. Pokazała w niej – z perspektywy kobiety myślącej sobie – środowisko studentów Akademii Sztuk Pięknych, ich damsko-męskie relacje, tajemnice utrudniające bycie w związku. W kolejnej książce, Ominąć Paryż (Warszawa 2006), Małgorzata Warda skupiła się na spisaniu „rzeczy popularnej”, bo do kobiecego czytania. Zatem opowiedziała w niej zabawne chwilami, proste formalnie historie miłosne zrodzone w kręgu przyjaciółek dojrzewających tak do szalonej namiętności, jak ujarzmiającego romansu czy małżeństwa. Ostatnim wystąpieniem Wardy i przejawem przeszczepiania kobiecej wrażliwości, niesamowitej romantyczności na pole prozy jest Czarodziejka (Warszawa 2006). Artystka mieszka w Gdyni i prowadzi dla zainteresowanych stronę autorską: http://www.malgorzatawarda.pl/.


Marta Madera, Przyjaciele, Warszawa 2006
Marta Madera, Ślimaki z ogródka, Warszawa 2007
Małgorzata Warda, Ominąć Paryż, Warszawa 2006
Małgorzata Warda, Czarodziejka, Warszawa 2006