O miłości między Innymi

9–15 maja, Kraków – przegląd filmów z motywami LGBT


Kino Pod Baranami i Goethe-Institut Krakau
zapraszają na przegląd filmowy poświęcony mniejszościom seksualnym. Impreza odbywa się pod tytułem-hasłem
O miłości między innymi.

Organizatorzy pragną przybliżyć widzom zagadnienie nieheteronormatywności, orientacji (homo)seksualnej w szerokim kontekście społecznym, kulturowym i historycznym. Różnorodny program przeglądu ma przeciwdziałać szkodliwym stereotypom przez wskazanie, że nie istnieje jedna wersja seksualności, ale jej rozmaite typy, indywidualne odmiany.

W programie znajdą się między innymi odważne i ponadczasowe filmy klasyków:
Maurycy Jamesa Ivory’ego,
Inne spojrzenie Karoly Makka
oraz kontrowersyjny obraz Piera Paola PasoliniegoTeoremat.

Swoją premierę będzie miał najnowszy film Ferzana Ozpetka (autora znanych polskiemu widzowi filmów On, ona i on oraz Okna) Saturno contro, a także obraz Chrisa Krausa 4 minuty, który zachwycił Niemiecką Akademię Filmową, pokonując w kategorii najlepszy film m.in. głośne Pachnidło.
Obok 4 minut kwestię miłości lesbijskiej – tym razem w konfrontacji z hinduską tradycją – ukaże zabawny i błyskotliwy film Nishy Ganatry Chutney Popcorn. Autorka, uczennica Martina Scorsese, udowodni, że możliwe jest mówienie o miłości homoseksualnej lekko, w tonie komediowym, ale bez trywializacji zagadnienia.

Temat dyskryminacji oraz walki o równouprawnienie podejmuje przejmujący, oscarowy film Roba Epsteina, The Times of Harvey Milk, a także trzyczęściowy obraz kultowego niemieckiego artysty, Rosy von Praunheim zatytułowany AIDS-Trilogie.
Problem AIDS przedstawia także najnowszy film André Téchinégo, Świadkowie, którego akcja rozgrywa się w latach 80., w okresie pierwszych zachorowań.
Historii dyskryminacji (tym razem w okresie II wojny światowej, Holokaustu) poświęcony został także słynny Bent Seana Mathiasa z gwiazdorską obsadą: Micka Jaggera, Clive’a Owena, Lothaire’a Bluteau i Jude’a Lawa.

Walkę o prawa publiczne uzupełniają obrazy skoncentrowane na prywatnym życiu osób o orientacji homoseksualnej: Tarnation Jonathana Caouette’a – szeroko komentowane wydarzenie zagranicznych festiwali kina niezależnego, a także festiwalu „Era Nowe Horyzonty” (na którym film otrzymał nagrodę publiczności), oraz Nie znam nikogo takiego – sam wśród heteryków Jochena Hicka, poświęcony sytuacji homoseksualistów na prowincji, z dala od wielkich metropolii.

Po raz pierwszy na polskim ekranie zostanie pokazany wyjątkowy film murzyńskiego multiartysty Isaaca Juliena (wielokrotnie nagradzanego twórcy dzieł eksplorujących różnice klasowe, rasowe i seksualne). Będzie to poetycki obraz Looking for Langston.
Temat transseksualizmu reprezentuje film Moniki Treut, Gendernauci. Przedstawia on bohaterów wymykających się jednoznacznym kategoriom tożsamości, opozycjom kobieta–mężczyzna czy homo–hetero.
Wyświetlony zostanie również poruszający obraz Sébastiena Lifshitza, Wild Side.


MIEJSCE
Kino Pod Baranami, Kraków
Rynek Główny 27
tel. (012) 423 07 68



PROGRAM

piątek (9 maja)

18.00 MAURYCY | MAURICE
reż. James Ivory, Wlk. Brytania 1987, 135’
20.30 SATURNO CONTRO | SATURNO CONTRO
reż. Ferzan Ozpetek, Włochy 2007, 110’
22.45 TARNATION | TARNATION
reż. Jonathan Caouette, USA 2003, 88’

sobota (10 maja)

18.00 INNE SPOJRZENIE | EGYMASRA NEZVE
reż. Karoly Makk, Węgry 1982, 102’
20.15 CZTERY MINUTY | VIER MINUTEN
reż. Chris Kraus, Niemcy 2006, 112’
22.15 GENDERNAUCI | GENDERNAUTS
reż. Monika Treut, USA/Niemcy 1999, 87’

niedziela (11 maja)

18.00 CHUTNEY POPCORN | CHUTNEY POPCORN
reż. Nisha Gatnara, USA 1999, 92’
19.45 WILD SIDE | WILD SIDE
reż. Sébastien Lifshitz , Francja/Belgia/Wlk. Brytania 2004, 93’
21.30 14 STOPNI NA WSCHÓD | 14 GRAD OSTWÄRTS
reż. Nicole Volpert, Niemcy/Polska 2006, 63’

poniedziałek (12 maja)

18.30 THE TIMES OF HARVEY MILK | THE TIMES OF HARVEY MILK
reż. Rob Epstein, USA 1985, 90’
20.30 DRÔLE DE FÉLIX | DRÔLE DE FÉLIX
reż. Olivier Ducastel, Jacques Martineau, Francja 2000, 95’

wtorek (13 maja)

18.30 NIE ZNAM NIKOGO TAKIEGO - SAM WŚRÓD HETERYKÓW | ICH KENN KEINEN - ALLEIN UNTER HETEROS
reż. Jochen Hick, Niemcy 2003, 100’
20.30 ŚWIADKOWIE | LES TÉMOINS
reż. André Téchiné, Francja 2007, 115’

środa (14 maja)

18.30 TEOREMAT | TEOREMA
reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1968, 105’
20.30 LOOKING FOR LANGSTON | LOOKING FOR LANGSTON
reż. Isaac Julien, Wlk. Brytania 1989, 45’
oraz:
AIDS-TRYLOGIA: MILCZENIE = ŚMIERĆ | AIDS-TRILOGIE: SCHWEIGEN = TOD
reż. Rosa von Praunheim, Niemcy1989-1990, 55’

czwartek (15 maja)

18.30 BENT | BENT
reż. Sean Mathias, Wlk. Brytania 1997, 108’
20.30 ITTY BITTY TITTY COMMITTEE | ITTY BITTY TITTY COMMITTEE
reż. Jamie Babbit, USA 2007, 87’


Bilety:
15 zł (normalny) | 13 zł (ulgowy)
Karnet (17 seansów): 85 zł


O FILMACH

Maurycy
Ekranizacja autobiograficznej powieści Edwarda Morgana Forstera. Mistrzowski film Jamesa Ivory’ego, twórcy Pokoju z widokiem.
Maurycy (James Wilby) oraz Clive (Hugh Grant), adepci Cambridge, pod wpływem rodzącego się między nimi uczucia odkrywają swój homoseksualizm. Pruderyjna edwardiańska Anglia nie sprzyja jednak homoerotyzmowi, karanemu w owym czasie więzieniem. Bohaterowie uwikłani w zależności klasowe i konwenans muszą dokonać wyboru między ryzykownym uczuciem a wypełnianiem społecznych serwitutów i zdecydować, czy miłość jest silniejsza niż strach, obyczaj, różnice klas i społeczne konsekwencje.

Saturno contro (Pod dobrą gwiazdą)
Film Ferzana Ozpetka – reżysera On, ona i on (Le fate ignoranti) oraz Okien (La finestra di fronte).
Kilkoro przyjaciół spotyka się regularnie od lat, tworząc grupę, której nie zmienił upływający czas ani koleje losu. Jednak każdy z nich zmaga się ze swoimi problemami, lękami i marzeniami. Każdy z nich ma swój sekret. Dopiero w obliczu tragedii, śmierci Lorenza, uzmysławiają sobie jak bardzo każdy z nich boi się samotności, jak ważna w życiu jest bliskość drugiego człowieka, jak wiele znaczą przyjaźń i miłość.
Reżyserowi po raz kolejny udało się opowiedzieć historię o ludziach odnajdujących siłę w codziennych drobiazgach i odkrywających siebie na nowo każdego dnia.

Tarnation
Autobiograficzna opowieść Jonathana Caouette’a złożona z gromadzonych latami materiałów – nagrań magnetofonowych, fotografii, a przede wszystkim różnorodnych home movies. Bohater portretuje swoje dzieciństwo, przynależność do nastoletniej, gejowskiej kultury, pierwsze dokonania artystyczne i miłosne fascynacje, a przede wszystkim relacje z chorą psychicznie matką, które stanowią oś filmu.
Obraz został doceniony nie tylko na zagranicznych festiwalach filmowych, ale w także Polsce otrzymując nagrodę publiczności na Festiwalu „Era Nowe Horyzonty” w 2005 roku.

Inne spojrzenie
Zakazane uczucie z historią węgierskiego powstania w tle. Legendarny film Karolyego Makka z polskimi aktorkami: Grażyną Szapołowską i Jadwigą Jankowską-Cieślak (która otrzymała za tę kreację nagrodę w Cannes za najlepszą rolę żeńską).
Zamężna dziennikarka Eva zakochuje się w redakcyjnej koleżance Livii. Niemożność odsunięcia od siebie uczucia do przyjaciółki doprowadzi do dramatycznego finału.

4 minuty
Niezwykle emocjonalny dramat, uznany za jedną z największych niemieckich rewelacji filmowych ostatnich lat.
Cztery minuty to historia konfrontacji dwóch kobiet, które pozornie dzieli wszystko. Skazana za brutalne morderstwo, ale uzdolniona muzycznie młoda Jenny odsiaduje wyrok w jednym z niemieckich więzień dla kobiet. Spotyka tam 80-letnią, zgorzkniałą Traude Krüger, która od czasów II wojny światowej uczy pozostałe więźniarki gry na pianinie. Wkrótce między kobietami rodzi się niezwykła więź. Zafascynowana swoją nową uczennicą Traude, postanawia za wszelką cenę wysłać ją na prestiżowy konkurs pianistyczny.

Gendernauci
„Kiedy ludzie pytają mnie, czy jestem chłopcem czy dziewczyną odpowiadam: Tak” – mówi Stafford, jeden z tytułowych gendernautów, czyli osób wymykających się jednoznacznym kategoriom takim jak: kobieta czy mężczyzna, hetero albo homo. Reżyserka podczas pobytu w San Francisco przeprowadza wywiady z kilkoma bohaterami (m. in. pisarzem/pisarką, muzykiem, weterynarzem, wykładowcą), którzy opowiadają o swoich doświadczeniach w przekraczaniu granic między płciami.

Chutney Popcorn
Reena (w tej roli sama reżyserka) jest Hinduską. Nie ukrywa swojego homoseksualizmu, choć rodzina nie do końca go aprobuje. Wszelkie nadzieje pokładane są zatem w siostrze Reeny, Saricie, która pragnie realizować się w tradycyjnych rolach: żony i matki. Rzecz jednak się komplikuje, gdy okazuje się, że Sarita jest bezpłodna.
Błyskotliwy i pełen humoru film uczennicy Martina Scorsese został doceniony m. in. na San Francisco International Lesbian & Gay Film Festival, otrzymując nagrodę publiczności.

Wild Side
Transseksualna Stéphanie opuszcza Paryż, by na prowincji zaopiekować się swoją od dawna niewidzianą matką. W podróży towarzyszy jej dwóch kochanków: Rosjanin Michaił oraz Jamel, Arab zarabiający na życie prostytucją. Trójka przyjaciół tworzy niecodzienny związek, który staje się sposobem na pokonanie samotności i przezwyciężenie poczucia wykluczenia. Film otrzymał Nagrodę Teddy na międzynarodowym festiwalu filmowym w Berlinie w 2004 roku.

14 stopni na wschód
Podwójne, niemiecko-polskie spojrzenie na problem tolerancji. Bohaterami filmu są członkowie organizacji niemieckich i polskich walczących z dyskryminacją wobec mniejszości seksualnych. Podwójna perspektywa wskazuje na niewielką odległość geograficzną, jaka dzieli Niemców i Polaków, i ogromną różnicę światopoglądową między dwoma krajami.

The Times of Harvey Milk
Oscarowy film dokumentalny przedstawia postać Harveya Milka, burmistrza z San Francisco, pierwszego amerykańskiego urzędnika państwowego wybranego w wyborach bezpośrednich, otwarcie manifestującego swój homoseksualizm. Dzięki jego niesłabnącej inicjatywie przepadła Poprawka nr 6 senatora Johna Briggsa zabraniająca jawnym homoseksualistom pracy w szkołach. Kilkanaście dni po jej odrzuceniu Harvey Milk został zamordowany przez byłego policjanta, Dana White’a.

Drôle de Félix
Felix, nosiciel wirusa HIV, mieszka ze swoim partnerem w miejscowości Dieppe, na północy Francji. Po śmierci matki postanawia odbyć podróż autostopem na południe, by spotkać swojego ojca, który nigdy nie szukał z nim kontaktu. Droga do Marsylii naznaczona zostanie serią zaskakujących spotkań z ludźmi, którzy staną się jego krewnymi na czas podróży. Na szczególną uwagę zasługuje w filmie kreacja Sami Bouajila, mającego na swoim koncie zarówno Cesara (za Świadków Andre Téchine, których także prezentujemy na festiwalu) jak i nagrodę aktorską festiwalu w Cannes.

Nie znam nikogo takiego – sam wśród heteryków
Film opowiadający o czterech homoseksualistach (Hartmut, Richard, Stefan i Uwe) żyjących na niemieckiej prowincji, z dala od wielkich miast, gdzie hasła tolerancji i równouprawnienia nadal brzmią obco. Bohaterów poznajemy między innymi dzięki komentarzom ich znajomych i przyjaciół – osób heteroseksualnych. Perspektywa ta odsłania przepaść, jaka rozpościera się między wyobrażeniem mieszkańców prowincji na temat homoseksualizmu oraz ich postrzeganiem tak zwanej normy.
Film otrzymał Nagrodę Teddy w 2003 roku na berlińskim festiwalu filmowym.

Świadkowie
Najnowszy film francuskiego mistrza, twórcy legendarnych Dzikich trzcin. Opowieść o grupie paryskich przyjaciół, którzy konfrontują się z pierwszymi skutkami epidemii AIDS.
Paryż, 1984 rok. Dwudziestoletni Manu przybywa do Paryża w poszukiwaniu pracy. Wprowadza się do swojej siostry Julie. Dziewczyna lubi nocne życie i pewnego wieczoru Manu poznaje Adriena, wykształconego lekarza po pięćdziesiątce. Adrien wykazuje skłonności homoseksualne, więc Manu wdaje się z nim w niezobowiązujący romans. Wkrótce Adrien przedstawia Manu swoim przyjaciołom i zabiera go w rejs łodzią po Morzu Śródziemnym wraz z młodym małżeństwem: policjantem Mahdim i pisarką Sarah, które wydaje się być w pełni szczęścia. Jednak pozory mylą. W Mahdim, twardym inspektorze policji, ojcostwo rozwinęło zapędy tyrana. Tymczasem Sarah nie może się pogodzić z nową rolą i czuje, że macierzyństwo zagraża jej tożsamości - ucieka w pisanie, desperacko poszukując inspiracji. Przyjazd Manu do Paryża oraz jego wtargnięcie w życie Julie, Adriena, Mehdiego i Sarah powoduje załamanie w ich życiu i wzajemnych relacjach. Nieumyślnie i nieświadomie Manu zmusza otaczających go ludzi do konfrontacji z ich prawdziwymi pragnieniami.

Teoremat
Jeden z najbardziej niejednoznacznych, zagadkowych i skandalizujących filmów Piera Paola Pasoliniego.
Do zamożnej rodziny mieszczańskiej przybywa mężczyzna, który kolejno staje się kochankiem wszystkich członków rodziny, a następnie znika. Wizyta nieznajomego (który jednoznacznie kojarzy się z osobą Chrystusa) doprowadza do wstrząsu i radykalnego zburzenia burżuazyjnego porządku. Sam papież, Paweł IV wypowiedział potępiające zdanie na temat „bluźnierczego” filmu, co dla sztuki filmowej było sprawą bez precedensu.

Looking for Langston
Film krótkometrażowy o wyjątkowej urodzie wizualnej poświęcony artystycznemu i kulturalnemu okresowi z początku XX wieku, czyli tzw. Renesansowi Harlemu. Czołowym i najbardziej utalentowanym przedstawicielem tego ruchu był murzyński poeta Langston Hughes – czarny Walt Whitman, jak nazwie go krytyka.
Film przedstawia czarno-białą kombinację autentycznych, archiwalnych materiałów z zainscenizowanymi scenami ukazującymi miłość homoseksualną. Filmowym obrazom (między innymi zdjęciom Roberta Mapplethorpe’a, kontrowersyjnego fotografa męskiej nagości) towarzyszą czytane z offu fragmenty z twórczości homoseksualnych artystów: Langstona Hughes, Jamesa Baldwina oraz Richarda Bruce’a Nugenta.

AIDS – trylogia: milczenie = śmierć
Druga, najciekawsza część trylogii na temat AIDS kultowego artysty niemieckiego Rosy von Praunheim.
Bohaterami filmu są niezależni, nowojorscy twórcy opowiadający o swoim doświadczeniu z AIDS w latach 80. – własnej chorobie lub utracie kogoś bliskiego. Główną osią obrazu jest rozmowa z Davidem Wojnarowiczem – pisarzem, malarzem, rzeźbiarzem, męską prostytutką, aktywistą środowisk gejowskich, reprezentantem kina transgresji (zmarłym w 1992 roku na AIDS).

Bent
Faszystowskie czystki w latach 30. zataczają coraz szersze kręgi, obejmując także środowisko gejowskie. Jedni wyrzekają się dotychczasowego trybu życia (Greta – w tej roli Mick Jagger – dostosowuje się do nowej rzeczywistości), inni próbują w ukryciu przeczekać nazistowskie polowanie. Maxowi (Clive Owen) nie udaje się jednak uniknąć wywózki do obozu, podczas której spotyka Horsta (Lothaire Bluteau). Ich miłość zostaje poddana próbie obozowej rzeczywistości. Pod wpływem Horsta Max przechodzi drogę od postawy ukrywania swojej tożsamości seksualnej po gotowość do poświęcenia w imię łączącego ich uczucia.

Itty Bitty Titty Committee
Anna, przykładna córka i uczennica, przystaje do zbuntowanej grupy lesbijek – feministek o nazwie Itty Bitty Titty Committee, walczącej na wszelkie zwariowane sposoby z seksizmem i dyskryminacją.
Film podbił serca publiczności dzięki duchowi anarchizmu, komediowemu charakterowi i świetnej ścieżce dźwiękowej.


ORGANIZATORZY

Kino Pod Baranami




WSPÓŁPRACA
Instytut Francuski, Studio Kropka

WSPARCIE
Centrum Węgierskie
Stowarzyszenie Era Nowe Horyzonty
Festiwal Pryzmat

HONOROWY PATRONAT
Fundacja Kultura dla Tolerancji

PATRONAT MEDIALNI
„Przegląd”
Independent.pl
Innastrona.pl
Cracow-life.com
„Gazeta Wyborcza”
RMF Classic