PROGRAM
piątek (9 maja)
18.00 MAURYCY |
MAURICE reż. James Ivory, Wlk. Brytania 1987, 135’
20.30 SATURNO CONTRO |
SATURNO CONTRO reż. Ferzan Ozpetek, Włochy 2007, 110’
22.45 TARNATION |
TARNATION reż. Jonathan Caouette, USA 2003, 88’
sobota (10 maja)18.00 INNE SPOJRZENIE |
EGYMASRA NEZVE reż. Karoly Makk, Węgry 1982, 102’
20.15 CZTERY MINUTY |
VIER MINUTEN reż. Chris Kraus, Niemcy 2006, 112’
22.15 GENDERNAUCI |
GENDERNAUTS reż. Monika Treut, USA/Niemcy 1999, 87’
niedziela (11 maja)18.00 CHUTNEY POPCORN |
CHUTNEY POPCORN reż. Nisha Gatnara, USA 1999, 92’
19.45 WILD SIDE |
WILD SIDE reż. Sébastien Lifshitz , Francja/Belgia/Wlk. Brytania 2004, 93’
21.30 14 STOPNI NA WSCHÓD |
14 GRAD OSTWÄRTS reż. Nicole Volpert, Niemcy/Polska 2006, 63’
poniedziałek (12 maja)18.30 THE TIMES OF HARVEY MILK |
THE TIMES OF HARVEY MILK reż. Rob Epstein, USA 1985, 90’
20.30 DRÔLE DE FÉLIX |
DRÔLE DE FÉLIX reż. Olivier Ducastel, Jacques Martineau, Francja 2000, 95’
wtorek (13 maja)18.30 NIE ZNAM NIKOGO TAKIEGO - SAM WŚRÓD HETERYKÓW |
ICH KENN KEINEN - ALLEIN UNTER HETEROS reż. Jochen Hick, Niemcy 2003, 100’
20.30 ŚWIADKOWIE |
LES TÉMOINS reż. André Téchiné, Francja 2007, 115’
środa (14 maja)18.30 TEOREMAT |
TEOREMA reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1968, 105’
20.30 LOOKING FOR LANGSTON |
LOOKING FOR LANGSTON reż. Isaac Julien, Wlk. Brytania 1989, 45’
oraz:
AIDS-TRYLOGIA: MILCZENIE = ŚMIERĆ |
AIDS-TRILOGIE: SCHWEIGEN = TOD reż. Rosa von Praunheim, Niemcy1989-1990, 55’
czwartek (15 maja)18.30 BENT |
BENT reż. Sean Mathias, Wlk. Brytania 1997, 108’
20.30 ITTY BITTY TITTY COMMITTEE |
ITTY BITTY TITTY COMMITTEE reż. Jamie Babbit, USA 2007, 87’
Bilety:15 zł (normalny) |
13 zł (ulgowy)
Karnet (17 seansów):
85 złO FILMACH
MaurycyEkranizacja autobiograficznej powieści Edwarda Morgana Forstera. Mistrzowski film Jamesa Ivory’ego, twórcy
Pokoju z widokiem.
Maurycy (James Wilby) oraz Clive (Hugh Grant), adepci Cambridge, pod wpływem rodzącego się między nimi uczucia odkrywają swój homoseksualizm. Pruderyjna edwardiańska Anglia nie sprzyja jednak homoerotyzmowi, karanemu w owym czasie więzieniem. Bohaterowie uwikłani w zależności klasowe i konwenans muszą dokonać wyboru między ryzykownym uczuciem a wypełnianiem społecznych serwitutów i zdecydować, czy miłość jest silniejsza niż strach, obyczaj, różnice klas i społeczne konsekwencje.
Saturno contro (Pod dobrą gwiazdą)
Film Ferzana Ozpetka – reżysera
On, ona i on (
Le fate ignoranti) oraz
Okien (
La finestra di fronte).
Kilkoro przyjaciół spotyka się regularnie od lat, tworząc grupę, której nie zmienił upływający czas ani koleje losu. Jednak każdy z nich zmaga się ze swoimi problemami, lękami i marzeniami. Każdy z nich ma swój sekret. Dopiero w obliczu tragedii, śmierci Lorenza, uzmysławiają sobie jak bardzo każdy z nich boi się samotności, jak ważna w życiu jest bliskość drugiego człowieka, jak wiele znaczą przyjaźń i miłość.
Reżyserowi po raz kolejny udało się opowiedzieć historię o ludziach odnajdujących siłę w codziennych drobiazgach i odkrywających siebie na nowo każdego dnia.
TarnationAutobiograficzna opowieść Jonathana Caouette’a złożona z gromadzonych latami materiałów – nagrań magnetofonowych, fotografii, a przede wszystkim różnorodnych
home movies. Bohater portretuje swoje dzieciństwo, przynależność do nastoletniej, gejowskiej kultury, pierwsze dokonania artystyczne i miłosne fascynacje, a przede wszystkim relacje z chorą psychicznie matką, które stanowią oś filmu.
Obraz został doceniony nie tylko na zagranicznych festiwalach filmowych, ale w także Polsce otrzymując nagrodę publiczności na Festiwalu „Era Nowe Horyzonty” w 2005 roku.
Inne spojrzenieZakazane uczucie z historią węgierskiego powstania w tle. Legendarny film Karolyego Makka z polskimi aktorkami: Grażyną Szapołowską i Jadwigą Jankowską-Cieślak (która otrzymała za tę kreację nagrodę w Cannes za najlepszą rolę żeńską).
Zamężna dziennikarka Eva zakochuje się w redakcyjnej koleżance Livii. Niemożność odsunięcia od siebie uczucia do przyjaciółki doprowadzi do dramatycznego finału.
4 minutyNiezwykle emocjonalny dramat, uznany za jedną z największych niemieckich rewelacji filmowych ostatnich lat.
Cztery minuty to historia konfrontacji dwóch kobiet, które pozornie dzieli wszystko. Skazana za brutalne morderstwo, ale uzdolniona muzycznie młoda Jenny odsiaduje wyrok w jednym z niemieckich więzień dla kobiet. Spotyka tam 80-letnią, zgorzkniałą Traude Krüger, która od czasów II wojny światowej uczy pozostałe więźniarki gry na pianinie. Wkrótce między kobietami rodzi się niezwykła więź. Zafascynowana swoją nową uczennicą Traude, postanawia za wszelką cenę wysłać ją na prestiżowy konkurs pianistyczny.
Gendernauci„Kiedy ludzie pytają mnie, czy jestem chłopcem czy dziewczyną odpowiadam: Tak” – mówi Stafford, jeden z tytułowych gendernautów, czyli osób wymykających się jednoznacznym kategoriom takim jak: kobieta czy mężczyzna, hetero albo homo. Reżyserka podczas pobytu w San Francisco przeprowadza wywiady z kilkoma bohaterami (m. in. pisarzem/pisarką, muzykiem, weterynarzem, wykładowcą), którzy opowiadają o swoich doświadczeniach w przekraczaniu granic między płciami.
Chutney PopcornReena (w tej roli sama reżyserka) jest Hinduską. Nie ukrywa swojego homoseksualizmu, choć rodzina nie do końca go aprobuje. Wszelkie nadzieje pokładane są zatem w siostrze Reeny, Saricie, która pragnie realizować się w tradycyjnych rolach: żony i matki. Rzecz jednak się komplikuje, gdy okazuje się, że Sarita jest bezpłodna.
Błyskotliwy i pełen humoru film uczennicy Martina Scorsese został doceniony m. in. na San Francisco International Lesbian & Gay Film Festival, otrzymując nagrodę publiczności.
Wild SideTransseksualna Stéphanie opuszcza Paryż, by na prowincji zaopiekować się swoją od dawna niewidzianą matką. W podróży towarzyszy jej dwóch kochanków: Rosjanin Michaił oraz Jamel, Arab zarabiający na życie prostytucją. Trójka przyjaciół tworzy niecodzienny związek, który staje się sposobem na pokonanie samotności i przezwyciężenie poczucia wykluczenia. Film otrzymał Nagrodę Teddy na międzynarodowym festiwalu filmowym w Berlinie w 2004 roku.
14 stopni na wschódPodwójne, niemiecko-polskie spojrzenie na problem tolerancji. Bohaterami filmu są członkowie organizacji niemieckich i polskich walczących z dyskryminacją wobec mniejszości seksualnych. Podwójna perspektywa wskazuje na niewielką odległość geograficzną, jaka dzieli Niemców i Polaków, i ogromną różnicę światopoglądową między dwoma krajami.
The Times of Harvey MilkOscarowy film dokumentalny przedstawia postać Harveya Milka, burmistrza z San Francisco, pierwszego amerykańskiego urzędnika państwowego wybranego w wyborach bezpośrednich, otwarcie manifestującego swój homoseksualizm. Dzięki jego niesłabnącej inicjatywie przepadła Poprawka nr 6 senatora Johna Briggsa zabraniająca jawnym homoseksualistom pracy w szkołach. Kilkanaście dni po jej odrzuceniu Harvey Milk został zamordowany przez byłego policjanta, Dana White’a.
Drôle de FélixFelix, nosiciel wirusa HIV, mieszka ze swoim partnerem w miejscowości Dieppe, na północy Francji. Po śmierci matki postanawia odbyć podróż autostopem na południe, by spotkać swojego ojca, który nigdy nie szukał z nim kontaktu. Droga do Marsylii naznaczona zostanie serią zaskakujących spotkań z ludźmi, którzy staną się jego krewnymi na czas podróży. Na szczególną uwagę zasługuje w filmie kreacja Sami Bouajila, mającego na swoim koncie zarówno Cesara (za
Świadków Andre Téchine, których także prezentujemy na festiwalu) jak i nagrodę aktorską festiwalu w Cannes.
Nie znam nikogo takiego – sam wśród heterykówFilm opowiadający o czterech homoseksualistach (Hartmut, Richard, Stefan i Uwe) żyjących na niemieckiej prowincji, z dala od wielkich miast, gdzie hasła tolerancji i równouprawnienia nadal brzmią obco. Bohaterów poznajemy między innymi dzięki komentarzom ich znajomych i przyjaciół – osób heteroseksualnych. Perspektywa ta odsłania przepaść, jaka rozpościera się między wyobrażeniem mieszkańców prowincji na temat homoseksualizmu oraz ich postrzeganiem tak zwanej normy.
Film otrzymał Nagrodę Teddy w 2003 roku na berlińskim festiwalu filmowym.
ŚwiadkowieNajnowszy film francuskiego mistrza, twórcy legendarnych Dzikich trzcin. Opowieść o grupie paryskich przyjaciół, którzy konfrontują się z pierwszymi skutkami epidemii AIDS.
Paryż, 1984 rok. Dwudziestoletni Manu przybywa do Paryża w poszukiwaniu pracy. Wprowadza się do swojej siostry Julie. Dziewczyna lubi nocne życie i pewnego wieczoru Manu poznaje Adriena, wykształconego lekarza po pięćdziesiątce. Adrien wykazuje skłonności homoseksualne, więc Manu wdaje się z nim w niezobowiązujący romans. Wkrótce Adrien przedstawia Manu swoim przyjaciołom i zabiera go w rejs łodzią po Morzu Śródziemnym wraz z młodym małżeństwem: policjantem Mahdim i pisarką Sarah, które wydaje się być w pełni szczęścia. Jednak pozory mylą. W Mahdim, twardym inspektorze policji, ojcostwo rozwinęło zapędy tyrana. Tymczasem Sarah nie może się pogodzić z nową rolą i czuje, że macierzyństwo zagraża jej tożsamości - ucieka w pisanie, desperacko poszukując inspiracji. Przyjazd Manu do Paryża oraz jego wtargnięcie w życie Julie, Adriena, Mehdiego i Sarah powoduje załamanie w ich życiu i wzajemnych relacjach. Nieumyślnie i nieświadomie Manu zmusza otaczających go ludzi do konfrontacji z ich prawdziwymi pragnieniami.
TeorematJeden z najbardziej niejednoznacznych, zagadkowych i skandalizujących filmów Piera Paola Pasoliniego.
Do zamożnej rodziny mieszczańskiej przybywa mężczyzna, który kolejno staje się kochankiem wszystkich członków rodziny, a następnie znika. Wizyta nieznajomego (który jednoznacznie kojarzy się z osobą Chrystusa) doprowadza do wstrząsu i radykalnego zburzenia burżuazyjnego porządku. Sam papież, Paweł IV wypowiedział potępiające zdanie na temat „bluźnierczego” filmu, co dla sztuki filmowej było sprawą bez precedensu.
Looking for LangstonFilm krótkometrażowy o wyjątkowej urodzie wizualnej poświęcony artystycznemu i kulturalnemu okresowi z początku XX wieku, czyli tzw. Renesansowi Harlemu. Czołowym i najbardziej utalentowanym przedstawicielem tego ruchu był murzyński poeta Langston Hughes – czarny Walt Whitman, jak nazwie go krytyka.
Film przedstawia czarno-białą kombinację autentycznych, archiwalnych materiałów z zainscenizowanymi scenami ukazującymi miłość homoseksualną. Filmowym obrazom (między innymi zdjęciom Roberta Mapplethorpe’a, kontrowersyjnego fotografa męskiej nagości) towarzyszą czytane z offu fragmenty z twórczości homoseksualnych artystów: Langstona Hughes, Jamesa Baldwina oraz Richarda Bruce’a Nugenta.
AIDS – trylogia: milczenie = śmierćDruga, najciekawsza część trylogii na temat AIDS kultowego artysty niemieckiego Rosy von Praunheim.
Bohaterami filmu są niezależni, nowojorscy twórcy opowiadający o swoim doświadczeniu z AIDS w latach 80. – własnej chorobie lub utracie kogoś bliskiego. Główną osią obrazu jest rozmowa z Davidem Wojnarowiczem – pisarzem, malarzem, rzeźbiarzem, męską prostytutką, aktywistą środowisk gejowskich, reprezentantem kina transgresji (zmarłym w 1992 roku na AIDS).
BentFaszystowskie czystki w latach 30. zataczają coraz szersze kręgi, obejmując także środowisko gejowskie. Jedni wyrzekają się dotychczasowego trybu życia (Greta – w tej roli Mick Jagger – dostosowuje się do nowej rzeczywistości), inni próbują w ukryciu przeczekać nazistowskie polowanie. Maxowi (Clive Owen) nie udaje się jednak uniknąć wywózki do obozu, podczas której spotyka Horsta (Lothaire Bluteau). Ich miłość zostaje poddana próbie obozowej rzeczywistości. Pod wpływem Horsta Max przechodzi drogę od postawy ukrywania swojej tożsamości seksualnej po gotowość do poświęcenia w imię łączącego ich uczucia.
Itty Bitty Titty CommitteeAnna, przykładna córka i uczennica, przystaje do zbuntowanej grupy lesbijek – feministek o nazwie Itty Bitty Titty Committee, walczącej na wszelkie zwariowane sposoby z seksizmem i dyskryminacją.
Film podbił serca publiczności dzięki duchowi anarchizmu, komediowemu charakterowi i świetnej ścieżce dźwiękowej.
ORGANIZATORZY
Kino Pod Baranami
WSPÓŁPRACA
Instytut Francuski, Studio Kropka
WSPARCIE
Centrum Węgierskie
Stowarzyszenie Era Nowe Horyzonty
Festiwal Pryzmat
HONOROWY PATRONAT
Fundacja Kultura dla Tolerancji
PATRONAT MEDIALNI
„Przegląd”
Independent.pl
Innastrona.pl
Cracow-life.com
„Gazeta Wyborcza”
RMF Classic