Literacka młodzieżówka z POCZYTALNI
[debiuTY]
Miniwywiad z DEBIUTANTAMI w prozie: Natalią Bielawską, Pawłem Góralem i Adamem Przegalińskim

Ostatnio kolejne młode osoby piszące debiutują przed osiemnastką, jak by chciały Masłowskiej w parciu na papier dorównać... A oficyny szukają tu chwalebnej niszy wydawniczej lub zysku dla siebie. Nie za późno dla Was na „pierwszy raz”, by publicznie obnażać swoją literacką twórczość?

Paweł Góral: Wydaje mi się, że na „pierwszy raz” nigdy nie jest za późno, a jak twierdzi mój znajomy: im kot starszy to ma ogon twardszy… może to dotyczyć także pióra… Istnieje także prawdopodobieństwo, ze w najbliższej przyszłości bestsellerem okaże się książka emeryta i co wtedy??? Awantura, że debiut nastąpił o 30 lat za wcześnie?

Adam Przegaliński: Po pierwsze: nigdy za późno na pierwszy raz, jak by powiedział Lew-Starowicz. Po drugie: nic nie ujmując Masłowskiej, w Polsce mieszka 40 mln ludzi, pisze pewnie jedna czwarta, o czym warto, żeby dziennikarze pamiętali. Po trzecie: zapomniałem, kurczę, wiecie, ta trzydziestka na karku…
02 Jun 2009 by Tomasz Charnas

Rosana Auschwitz (her story vs his story)
[debiuTY]
Gustavo Nielsen, Auschwitz, tłum. T. Pindel, muchaniesiada.com, Kraków 2009 (postm@condo)

Auschwitz to nie tylko symbol Holokaustu, Auschwitz to metafora zła.
Ale także nazwisko Rosany, którą w Klubie Izraelskim podrywa pewnej nocy Berto.
Kim jest Berto? Berto to człowiek zionący nienawiścią: nienawidzi emigrantów, palaczy, kobiet, Żydów, dzieci, a na jego nocnym stoliku leży egzemplarz „Mein Kampf”.
Kim jest Rosana? To już znacznie trudniejsze pytanie. Wszystko wskazuje na to, że Rosana zastawiła na Berta pułapkę – absurdalną, niezrozumiałą, perfidną. Berto próbuje zrozumieć jej grę, a czytelnik staje przed dylematem: czy to skrajna paranoja czy jednak pozaziemski spisek?
I co wspólnego mają z tym wszystkim pomarańcze?
„Auschwitz” to powieść o potworności świata, wciągająca fabuła łącząca w sobie elementy realizmu, thrillera i schizofrenicznej science fiction.
Pierwsze nie-Łaskawe tłumaczenie Gustava Nielsena nareszcie w Polsce!
03 Dec 2008 by Tomasz Charnas

1 kwietnia
[debiuTY]
PRIMA APRILIS

Tekstylia na Bis


ALTERNATYWNY SŁOWNIK MŁODYCH LITERATÓW i KRYTYKÓW
(bez szczękościsku cenzury)



[copyleft by „Cham!Art” Klan]
01 Apr 2007 by Tomasz Charnas

*** (Usiadł Charnas na Parnasie)
[debiuTY]

Usiadł Charnas na Parnasie
Złożył dłonie na... słowniku
Spostrzegł nagle, po niewczasie,
Że słowników jest bez liku
I odkryciem tym zdumiony
Zbiegł z Parnasu pośród wzruszeń
I na świata cztery strony:
Własny słownik stworzyć muszę!

(M.M.)
01 Apr 2007 by Tomasz Charnas

Czerwony staje na wysokości zadania
[debiuTY]
Od Redakcji:
Sposób cytowania – na jawie i skrycie – jest zamierzony w dopuszczonym do publikacji tekście, mimo że perfidnie gwałci prawa autorskie. Podobieństwo do znanych wydarzeń i osób z kolei nie stało się dziełem przypadku pieska przydrożnego, a celem wyznaczonym i zmierzonym nad wyraz precyzyjnie. Żadnych honorariów, wierszówek ani odszkodowań za straty moralne nie wypłacamy. Trzeba było się zastanowić „przed”… Wybrani mężczyźni zwykli robić to „po”, jak już s/kończą (się) – dlatego są tak łatwo (roz)poznawalni po końcówkach!
02 Apr 2006 by Tomasz Charnas