Nowe światy polskiej prozy – marcowy saloon „SPLOTU”

Max Cegielski, Ignacy Karpowicz, Mateusz Marczewski w KRK


Donosimy, że już 10 marca odbędzie się kolejna „POCZYTALNIA”. Po sukcesie lutowego wieczoru z „pisarzami fantastycznymi”, Aleksandrem Kościowem i Łukaszem Orbitowskim, na który przybyło więcej gości, niż gospodarze mogli na szybko upoić, trwają przygotowania do zaskakującej edycji saloonu „SPLOTU” z obieżyświatami i niepodróżnikami.





...podróże są przereklamowane, zupełnie jak seks. W dawnych stuleciach, gdy podróżować było trudno, bo ani samolotów, ani TGV, ani karty płatniczej, w dawnych stuleciach podróżować to było coś. W czasach dzisiejszych podróżować każdy może, dlatego niepodróżować to jest coś. Niepodróżników należy szanować i hołubić, bo nie ma trudniejszej rzeczy, niż własne cztery litery utrzymać w zasięgu własnego fotela – prowokacyjnie obwieścił ostatnio Ignacy KARPOWICZ.
Kto się pod tym podpisze albo pokłóci z autorem tekstu?!

Znowu będzie się działo w krakowskim Lokatorze. Popularny klub literatek i kielonków na Kazimierzu (ul. Krakowska 27) otworzy się tym razem na autorów posługujących się formami czystymi i eklektycznymi – prozą: życia, artystyczną, podróżniczą, eseistyczną, reportażową i... w wielu innych wariacjach gatunkowych. Przybywajcie!

10 marca (wtorek) o godz. 19.00

w NOWE ŚWIATY POLSKIEJ PROZY

wprowadzą osobiście lub poprzez swoje teksty i prezentacje multimedialne:

Max Cegielski
[„Apokalipso”, „Masala”, „Pijani Bogiem”,
„Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu”]

Ignacy Karpowicz
[„Niehalo”, „Cud”, „Nowy kwiat cesarza (i pszczoły)”, „Gesty”]

Mateusz Marczewski
[„Niewidzialni”].


Z zaproszonymi gośćmi porozmawia – o prozie starych i nowych światów, polskich klimatach oraz wpływających na pisarzy wiatrach od Wschodu i Zachodu – Tomasz Charnas. Po raz pierwszy czytelnicy tomów uznanych autorów zetkną się z ich książkami nienapisanymi – o tych ostatnich opowiedzą sami „twórcy” lub zdradzą ich przygotowane wizual(izacj)e.

Dla zorientowanych na nowości wydawnicze niespodzianka: jako pierwsi pokażemy – przedpremierowo – tom „Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu” Maksa Cegielskiego.


O AUTORACH

Max Cegielski (1975) – dziennikarz. Były prezenter telewizji Canal+, Radia Kolor, Inforadia (obecne TOK FM) i Radiostacji. Obecnie prezenter kanału TVP Kultura i stały felietonista stołecznych stron „Dziennika”. Współzałożyciel kolektywu Masala Sound System (www.masala.independent.pl). Reportaże i artykuły drukował w „Gazecie Wyborczej”, „Tygodniku Powszechnym”, „Le Monde diplomatique”.
Wyraźnie preferuje „mieszanki z pogranicza dyskursów”. Po podróży do Indii napisał prozą płynącą „Masalę” (2002, 2008). Po udanym debiucie dał się poznać jako polski prozaik współczesny traktowaną czasem minimalistycznie powieścią „Apokalipso” (2004). Wydał także „Pijanych Bogiem” (2007) – reporterskie opowieści o krajach i ludziach islamu, a przede wszystkim o pakistańskim sufizmie. W tym roku zaś ukaże się jego multidyscyplinarny tom „Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu”.
Prowadzi bloga maxmasala.blox.pl

Ignacy Karpowicz (1976) – prozaik. Pisuje też felietony i różnych miar formy sylwiczne. (Spośród nich – „Geometrie” trafiły na łamy „FA-artu”). Tłumaczy z angielskiego, hiszpańskiego i amharskiego (urzędowy język Etiopii). Podróżował po Ameryce Środkowej i Afryce Wschodniej, mieszkał w Kostaryce i Etiopii. Zapisem, niemal inskrypcyjnym efektem jego doświadczeń – białasa czytającego i doznającego innych światów – jest tom „Nowy kwiat cesarza (i pszczoły)” (2007).
Za debiutancką powieść „Niehalo” (2006) nominowany do Paszportów „Polityki”. W 2007 r. opublikował wielostylowy majstersztyk powieściowy o znaczącym tytule „Cud”, w okazałej oprawie graficznej Leona Tarasewicza. (Tekst czeka na ekranizację, do czego nie zniechęca pomysłodawców uśmiercenie jednej z głównych postaci już w 1. scenie). Ostatnio pokazał swe czułe oblicze – opowiadacza dotykających do głębi męskich historii, wydając „Gesty” (2008). O pewnej kobiecie pisze „Sonię”. Odwołując się do innego Karpowicza, Tymoteusza, wypuścił do druku swój „SPAM” (w antologii „Ludzie, miasta”).
Znany z tego, że podczas wywiadów i medialnych wypowiedzi mówi (o sobie?) jako ktoś inny. Obecnie zdeklarowany „niepodróżnik”. (Jeśli ktoś mu uwierzy na słowo).

Mateusz Marczewski (1976) – poeta, pisarz, reportażysta. Studiował na Wydziale Prawa i Administracji UAM w Poznaniu. Debiutował książką poetycką „Naprawiacz Ptaków” (2000), jest też autorem libretta do płyty „KOD. Symfonia ogrodów” (2004). Publikował w „Polityce”, „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, „Znaku”, „Przeglądzie Powszechnym”. Laureat konkursu im. Macieja Szumowskiego „Polska zza siódmej miedzy” na reportaż/esej (2007).
Jego najnowsza książka – „Niewidzialni”, opowiadająca o życiu Aborygenów, Obcych we współczesnej Australii, znalazła się w finale konkursu literackiego Fundacji Kultury 2008. Udanie łącząca style prozy i reportażu narracja została bardzo dobrze przyjęta przez krytyków i czytelników jako perełka literatury faktu i zaangażowana opowieść o „ludziach stamtąd”.
Jeden z niewielu Polaków grających na didgeridoo – tradycyjnym instrumencie dętym australijskich Aborygenów. Pracuje nad kolejną książką – reporterską.





Dyskusje, pokazy multimedialne i panele tematyczne szykowane przez SPLOTowców odbywają się co miesiąc w krakowskiej kluboksięgarni Lokator. Inicjatywa ma pomóc w promocji, m.in. wśród tutejszych studentów i młodych ludzi kultury, nowej polskiej literatury. Redaktorzy i autorzy „SPLOTU” oraz ich przyjaciele wspólnymi siłami szykować będą przy tej okazji materiały do pisma.

Saloonowe wieczory „SPLOTU” połączone z prezentacjami (literackimi, dziennikarskimi, filmowymi, muzycznymi, zdjęciowymi) i koncertami odbywają się co miesiąc, zwykle w pierwszy „czynny” wtorek miesiąca.


ORGANIZATORZY
Fundacja i magazyn SPLOT
www.splot.art.pl
www.charnas.pl

PARTNERZY
Klub Lokator
TVIP
Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza
Państwowy Instytut Wydawniczy
W.A.B.
Wydawnictwo Czarne
Wydawnictwo Literackie
Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik