Malowanie wrót
[Książki - glosy, myśli]
Judith Katzir, Matisse ma słońce w brzuchu, przeł. M. Sobelman, EMG, Kraków 2007

Powieść Judith Katzir otwiera nową serię wydawnictwa EMG: Kobieta. To jednak nie tylko kobieca proza, ale przede wszystkim jej historia - melancholijna, niczym filmy Erica Rohmera czy Alaina Resnais'a, poetycka, psychologiczna, żeńsko subtelna... Pastelowa, jak jej bohaterka, zakochana w starym kinie, starych książkach i... ludziach.
Rywi, dwudziestoletnia studentka, spędza czas, oglądając stare filmy i kartkując zakurzone książki w księgarni w Tel Awiwie. Pewnego wieczoru, kiedy wraca do wynajmowanego mieszkania, obok niej zatrzymuje się samochód. Kierowca wręcza jej kwiat.
Matisse ma słońce w brzuchu zaczyna się jak tani melodramat. Na tym jednak prostota tej historii się kończy. Opowieść o związku Rywi i starszego od niej o dwadzieścia lat, żonatego mężczyzny, Igala, opowieść o miłości totalnej i bezkompromisowej, wzniosłej i upokarzającej, staje się w ustach bohaterki poruszającym wyznaniem o poszukiwaniu w życiu tego momentu, który był decydujący i najważniejszy.
09 Jul 2008 by Tomasz Charnas

AmosOZonia
[Książki - glosy, myśli]
Nowe i odkurzone książki Amosa Oza

Rodzina Oza przybyła do Palestyny w latach 30. z Rosji i Polski; niektórzy krewni byli aktywistami prawicowego odłamu ruchu syjonistycznego. Rodzice posyłali go przez pewien czas do szkoły nacjonalistyczno-religijnej.
W wieku 15 lat, buntując się przeciw wartościom rodziców, wyjechał z rodzinnej Jerozolimy i osiedlił się w kibucu Hulda, gdzie pracował i ukończył szkołę średnią. Rada kibucu wysłała go do Jerozolimy, żeby pełnił funkcję instruktora młodzieży. Następnie odbył służbę wojskową; zaczął publikować swe pierwsze opowiadania.
Pracował na polu przy zbiorze bawełny, po czym został wysłany na studia (filozoficzno-literackie) na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie. Powrócił znów do kibucu, gdzie przez ponad dwadzieścia lat uczył, pracował na polu i pisał. Wszystkie honoraria za prace literackie przekazywał społeczności kibucu, mając z kolei zapewnione utrzymanie.
Brał udział w walkach na froncie synajskim (1967) i na Wzgórzach Golan (1973). W okresie 1969-1970 przebywał w Oksfordzie, a w 1984-1985 w Ameryce. W 1986 r. opuścił kibuc i osiedlił się w Arad; jest profesorem literatury hebrajskiej uniwersytetu w Beer-Sheva i działaczem ruchu Pokój Teraz. Publikował wiele artykułów i esejów dotyczących konfliktu arabsko-izraelskiego, wzywając do kompromisu między Izraelem a Palestyńczykami, który pozwalałby na utworzenie państwa palestyńskiego.
Oz ogłosił szereg powieści oraz zbiory nowel i szkiców (często o tematyce polityczno-społecznej i meta/literackiej). Uznawany jest za najwybitniejszego żyjącego pisarza Izraela. Tworzy w języku hebrajskim.
09 Jul 2008 by Tomasz Charnas

Każdy. Każdej? Każdemu?
[Książki - glosy, myśli]
Philip Roth, Everyman, przekł. J. Kozak, Czytelnik, Warszawa 2008

Everyman, człowiek-każdy, to specyficzna konstrukcja bohatera literackiego, typ wywodzący się z XV wieku, charakterystyczny dla staroangielskich dramatów. Bez twarzy, bez imienia, bez indywidualnych cech osobowości, człowiek taki jest anonimem a swoistym reprezentantem wszystkich ludzi.
Philip Roth w swojej najnowszej książce tworzy (pośmiertną) spowiedź postaci, o której wiemy sporo, ale przecież nie wiemy nawet jak ma na imię.
Bohater i narrator tomu Amerykanina, podobnie jak legendarny anonim – Everyman, przyjmuje wyzwanie śmierci. Ma za sobą zwyczajne życie zwykłego człowieka: kolejne małżeństwa, kolejne dzieci, dobrą pracę w agencji reklamowej, a przed sobą – konieczność zmierzenia się z odchodzeniem rówieśników, z własną słabością, chorobą i nieuchronnym końcem.
09 Jul 2008 by Tomasz Charnas

Z dziejów powieści masturbacyjnej XX wieku
[Książki - glosy, myśli]
Philip Roth, Kompleks Portnoya, przeł. A. Kołyszko, Czytelnik, Warszawa 2008

Portnoy's Complaint | Kompleks Portnoya
– termin pochodzący od: Aleksander Portnoy (1933– ), zaburzenie, w którym silne obiekcje moralne i skłonności altruistyczne pozostają w ciągłym konflikcie z ekstremalnymi pragnieniami seksualnymi, często o charakterze perwersyjnym.
Opis Spielvogla brzmi:
„Występują liczne akty ekshibicjonizmu, voyeuryzmu, fetyszyzmu, autoerotyzmu i oralnych stosunków płciowych; jednakże ze względu na «moralność» pacjenta ani fantazje, ani owe akty nie przynoszą mu prawdziwej gratyfikacji seksualnej, wywołują natomiast destruktywne poczucie winy i lęk przed karą, zwłaszcza w formie kastracji" (Spielvogel, O., Zdumiony penis, „Internationale Zeitschrift fur Psychoanalyse", vol. XXIV, s. 909).
Spielvogel uważa, że przyczyn wielu objawów można doszukać się w więzach cechujących relację matki i dziecka.
09 Jul 2008 by Tomasz Charnas

Philip Roth – oblicza pisarza
[Książki - glosy, myśli]
Nathan Zuckerman w (kontr)ataku

Nathan Zuckerman is a fictional character who has appeared as the narrator or protagonist of (and often functions as an alter ego in) many of Philip Roth's works of fiction.
Zuckerman makes his first appearance in the novel My Life As a Man (1974), where he is the product of another fictional Roth creation, the writer Peter Tarnopol (making Zuckerman, in his original form, an "alter-alter-ego"). In later books Zuckerman is given a less indentured form of existence, starting with the 1979 novel The Ghost Writer, where he is the story's writer-apprentice protagonist, on a pilgrimage to cull the wisdom of the reclusive author E. I. Lonoff (perhaps a stand-in for Bernard Malamud). In Zuckerman Unbound (1981) he is an established novelist and must deal with the fall-out from his ribald comedic novel Carnovsky. Though wildly successful (both critically and financially), the novel has brought to Zuckerman unwanted attention both from readers and his family.
The obvious parallels to Roth's own life as a novelist (with the novel Carnovsky a stand-in for Portnoy's Complaint) signaled Roth's burgeoning interest in the relationship between an author and his work. Such meta-fictional concerns would be mined more deeply in Roth's series of 1980s novels, most radically in The Counterlife and Operation Shylock. By the mid-1990s, though, Roth would tamp down on the self-referentiality, and reintroduce Zuckerman as witness and narrator in a trilogy of historical novels: American Pastoral (1997), I Married a Communist (1998), and The Human Stain (2000). Zuckerman also makes an appearance in Salman Rushdie's 1999 novel The Ground Beneath Her Feet, where in an alternate universe it is the literary alter-egos (and their novels) that are real.
Philip Roth's novel Exit Ghost is the ninth in the Zuckerman series; the author says it will be his last novel. The book, published in October of 2007, focuses on Zuckerman as an older man, returning to New York City after an extended period of seclusion in the Berkshires.
09 Jul 2008 by Tomasz Charnas

<< Poprzednie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 Następne >>