Etapy poznania (Dariusz Pado) [Książki - glosy, myśli]
|
Dariusz Pado, Radosław Wiśniewski, Raj/Jar, Nowa Ruda 2005 Dariusz Pado, Peryferie raju, Warszawa 2005 (Biblioteka Nocy Poetów)
Poezja Dariusza Pado próbuje uchwycić relacje między przeszłością a teraźniejszością, przenikanie się ich widzenia w świadomości osobnika przemierzającego czasy i przestrzenie – raz bliższe, raz dalsze. Warszawiak porusza kwestię doświadczenia zbiorowości, powstawania w niej drażliwych miejsc, o których mówić najtrudniej. Pado sprawdza możliwość szukania sensu opisanych już zaszłości na utartych szlakach mentalnych (co zwykle wiąże się z brakiem samodzielnego drążenia, badania uobecniających się śladów przynależności grupowej), ale próbuje też jednostkowego, mocno sprywatyzowanego mówienia o wchodzeniu na kolejne etapy poznania: własnego i cudzego życia. |
|
Długa droga do (własnego) domu [Recenzje - proza]
|
Yossi Avni, Ciotka Farhuma nie była dziwką, przeł. Kwiatkowski, Warszawa 2007
W Ciotce Farhumie porzucony bohater-narrator tworzy wielki monolog wspomnieniowo-rozliczeniowy, dedykowany utraconemu Arikowi i ich (za)przeszłej miłości. Precyzyjnie odtwarza wspólne doświadczenia – święta i zawody. Opowiadane dzieje złączonych łańcuchem zależności emocjonalnych mężczyzn rozgrywają się w naprawdę istniejących miejscach, od ogarniętego konfliktami Izraela, przez nękaną równie intensywnymi wojnami byłą Jugosławię, po zaskakujące (otwartością i podejściem do „innych” czy „obcych”), popkulturowe Niemcy. Avni odnotowuje chwile groźnej podróży przez Bałkany, maluje portrety bliskich osób i pejzaże ojczystej krainy, odtwarza momenty zjednoczenia z członkami rodziny (jedyna prawdziwa wspólnota?), wracając do zmysłowych zapachów i smaków dzieciństwa (kuchnia mamy), uwiecznia etapy męsko-męskiego związku. Jego historia mieni się różnymi odcieniami emocjonalnymi, tonami i kodami literackimi. |
|
Spotkanie z Michałem Zantmanem w Krakowie [Aktualności - zaproszenia]
|
Krajobraz z atramentowym wieczorem.
Klub LOKATOR (ul. Krakowska 27) zaprasza na wieczór autorski Michała Zantmana i promocję książki Krajobraz z atramentowym wieczorem.
Spotkanie odbędzie się we wtorek, 19 czerwca, o godz. 20.00. Rozmowę z autorem przeprowadzi Tomasz Charnas. |
|
Zaklęte światy [Książki - glosy, myśli]
|
Aleksander Kościów, Świat nura, Warszawa 2006
Świat nura to jedna wielka zagadka, fabularna i metanarracyjna. Wzbogacił ją autor niezwykłym kodem językowym, autotematyzmem jako kluczem do powieści – pierwszym szyfrem do złamania „bytowej topografii”. Literackiej intrydze towarzyszą zaś: wątek miłosny, niepokojące spotkania, komplikujące trwanie i namysł wyrwy w pamięci. Wybrane ciągi zdań (płynących jak ledwo ogarniany strumień świadomości) i wydarzeń (pobyt u tubylców) tylko pozornie nie są związane z Arrlo. Jest to zależność oddana zanurzeniem postaci w konstrukcji świata przedstawionego. Odkrywanie podstępnych zamierzeń i narracyjnych mistyfikacji Kościowa zajmuje jednak sporo czasu. Czytelnik stopniowo znajduje kolejne tropy, jakby otwierał szkatułki, a w nich musiał odnaleźć sens intryg, fabuł, alternatywnych scenariuszy wydarzeń wokół osoby antykwariusza. Ujawnię tylko, że prawdopodobnie zafundowała mu je, tak samo jak czytelnikom, niejaka Padme Feugo... |
|
Krok w krok [Książki - glosy, myśli]
|
Maciej Sawa, rok $ roki, Olkusz 2006
Tytuł rok $ roki zaintrygował mnie. Sugeruje związek z rytuałami przejścia, robienia kroku do przodu (tu: samopoznania, czyli wiedzy subiektywnej) zamiast cofania się (w formule pustych roztrząsań wobec zasłyszanych czy sugerowanych przez innych kwestii). Przypomina nawet o kosztach tej transakcji symbolem waluty pomiędzy wyznacznikami początku i końca. Topika przekraczania stanów ciała igrającego z duszą nie opuszcza wypowiedzi Macieja Sawy pomieszczonych we wspomnianym tomie. Co ważne, zestawienie w tytule rzeczownika liczby pojedynczej („rok”) i jego nieprawidłowej postaci w liczbie mnogiej („roki” zamiast „lata”) winien służyć jako ostrzeżenie: utwory z książki są rozpisane na dwa nie zawsze poprawne ani z pozytywnym wydźwiękiem współgrające ze sobą głosy. Będzie dochodziło do ponadjednostkowych napięć, targania i wyzywania się. |
|
<< Poprzednie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 Następne >>
|