POP 4 U 2 [Książki - glosy, myśli]
|
Muharem Bazdulj, Koncert, przeł. D.J. Ćirlić, Czarne, Wołowiec 2007
Każdy z nas ma ulubiony zespół muzyczny i właściwie każdy z nas, jeśli tylko lubi chodzić na koncerty, występ ulubionego zespołu uważa za jedyny i niepowtarzalny, nazywając go często koncertem wszech czasów. Nie można więc powiedzieć, iż koncert moich idoli był lepszy od występu innego zespołu. Są jednak takie koncerty, na które idą ludzie różnego pochodzenia, rożnych wyznań, poglądów, fani występującej na scenie grupy, jak i ci, dla których grana przez nich muzyka nie posiada żadnego uroku. Takim bez wątpienia był koncert U2, który odbył się 23 września 1997 roku w Sarajewie. Ten jeden jesienny wieczór stał się wydarzeniem przełomowym nie tylko dla mieszkańców Sarajewa. Stanowił bowiem symboliczne zakończenie wojny, ogłaszał powrót do normalnego życia po wojennej zawierusze. Wydarzenie to stało się kanwą minipowieści, będącej swoistym rashomonem; opowieści o losach wielbicieli Bono ciągnących na koncert do Sarajewa. To właśnie o tym koncercie pisze Muharem Bazdulj w swojej minipowieści Koncert, opublikowanej w popularnej serii Inna Europa, Inna Literatura. |
|
Zwiady (From Vesna with Love) [W CZASoPISMach]
|
Vesna Goldsworthy o Czarnobylskich truskawkach
Goszcząca w naszym kraju zimą 2007 roku Vesna Goldsworthy – Jugosłowianka o serbskim pochodzeniu i z angielskim (za mężem) obywatelstwem, dziennikarka (BBC), pisarka (Chernobyl Strawberries), eseistka (Inventing Ruritania) – zdobyła sympatię przedstawicieli wielkomiejskich mediów, barwnie, szczerze i z humorem opowiadając o swoim „życiopisaniu” oraz fenomenie zowiącym się Europą. Czyniła to podczas spotkań autorskich i indywidualnych rozmów lub wywiadów, promując tom wspomnień i roztrząsań bałkańskich opublikowany przez wydawnictwo Czarne w cenionej serii Sulina. Do tej pory sama autorka więcej powiedziała w Polsce o swojej autobiograficznej książce, niż zdołali wycisnąć z jej Czarnobylskich truskawek dziennikarze, recenzenci i krytycy wszelkiej maści. Zamiast szukać przyczyn albo koziołków-matołków ofiarnych, idę – przekornie – śladami „koleżanek” i „kolegów” po fachu, wybierając spolszczone autokomentarze i inne okolicznościowe wypowiedzi Vesny. Przetwarzam je w subiektywny, aczkolwiek promedialny remiks. |
|
Wojna i MP3 [Aktualności - zaproszenia]
|
Wokół młod(sz)ej poezji serbskiej
7 sierpnia 2008 o godz. 20.00 w krakowskim klubie Lokator odbędzie się promocja antologii młodej poezji serbskiej WOJNA I MP3
Gościem specjalnym będzie Dejan Matić – poeta, animator życia literackiego w Belgradzie, organizator wielu festiwali poetyckich oraz redaktor naczelny magazynu „Treći Trg” (www.trecitrg.org.yu), najlepszego pisma internetowego na terenach byłej Jugosławii. Spotkanie z autorem i tłumaczką zbioru, Agnieszką Żuchowską-Arent, współorganizuje dwumiesięcznik „Studium”. Poprowadzi je redaktorka magazynu i poetka Ewa Sonnenberg. Jesienią w krakowskim „Piśmie o młodej literaturze” ukaże się cykl nowych tłumaczeń autorów z Bałkanów. Zapraszamy! |
|
Gettowi wydawcy z charakterem [FELIEtonY]
|
Nowa krakowska oficyna i nie tacy starzy wyjadacze (na) rynku
Karakter to staropolskie słowo oznaczające krój pisma drukarskiego i samą czcionkę. Eks-znakowcy: Małgorzata Szczurek, Magdalena Hajduk-Dębowska i Przemek Dębowski założyli własną oficynę o takiej nazwie. Działają pod hasłem: „Wydajemy, co się nam podoba”. Plany mają ambitne, deklaracje składają obiecujące: – Założyliśmy wydawnictwo, ponieważ wierzymy w siłę prawdziwej literatury. Chcemy wydawać ambitną prozę, która pozwala – parafrazując Schopenhauera – czas wykorzystać, a nie tylko spędzić. Podobają się nam powieści, które łamią przyzwyczajenia, zmieniają spojrzenie na świat. Rolę wydawcy rozumiemy jako misję: misję odkrywcy i uważnego obserwatora rzeczywistości. Będziemy odkrywać nowe literackie lądy, to, co dzieje się na peryferiach, na styku kultur: w Afryce, na Karaibach, w Azji. Tam rodzi się dziś najciekawsza literatura, która mówi coś istotnego o świecie i ludzkich sprawach. Propozycje? — Kielonek i African Psycho Alaina Mabanckou — To oślepiające, nieobecne światło Tahara Ben Jellouna — Dzieci bohaterów Lyonela Trouillota — Fruwająca dusza Yoko Tawady |
|
Zawracanie koła [Książki - glosy, myśli]
|
Przemysław Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, WL, Kraków 2007
„W czym dostrzec można przejawy powrotu centrali? Lista jest, niestety, nader obszerna: upadek pism młodoliterackich jako rezultat procesu zastępowania dyskusji o literaturze informacją o książkach i zapowiedź przenoszenia tej informacji do wysokonakładowych gazet (najpierw były dodatki do kilku dzienników, potem zaś, od początku nowego stulecia, przede wszystkim ogólnopolskie tygodniki); dominacja niewielkiej grupy wydawnictw promujących literaturę konwencjonalną; standaryzowanie się oferty książkowej w księgarniach (eliminowanie książek niskonakładowych); umacnianie przez środki masowego przekazu standardowych gustów literackich; utrudnione warunki debiutu; osamotnienie kultury przez państwowego mecenasa, wreszcie – co wydaje się jedną z kluczowych przyczyn – potęga monoideowej mentalności rozbudzanej przez politykę i media” – wyliczał Przemysław Czapliński już w 2004 roku. Czytany w Krakowie tekst trafił do kwartalnika „Kresy” i pofestiwalowego tomu Literatura wobec nowej rzeczywistości. |
|
<< Poprzednie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 Następne >>
|