A literacki marketing?
|
Dominik Kaznowski, Nowy marketing w internecie, Difin, Warszawa 2007
...teraz główną potrzebą branży, poza budowaniem świadomości znaczenia internetu, powinna być szeroko pojęta edukacja rynku. Jak powiedział Matt Welch: „New times call for new media”. Sama forma książki nie jest oczywiście nowym medium, ale nowym może być proces jej powstawania. Dzięki Web 2.0 każdy chętny może brać udział w jej powstawaniu.
Jak internet wpływa na zmiany postaw konsumentów? Jaki naprawdę jest jego zasięg? Jak zaplanować skuteczną kampanię marketingową w sieci? Co to jest Web 2.0 i jak wykorzystać ten trend w marketingu? Kim są polscy użytkownicy internetu? W tej książce znajdziesz odpowiedzi na te i wiele innych pytań.
Autor pokazuje, jak sieć zrewolucjonizowała komunikację międzyludzką i w jaki sposób firmy funkcjonujące w nowej rzeczywistości komunikacyjnej mogą się skutecznie promować, sprzedawać swoje produkty i usługi. Ta publikacja trafi do przeciętnego użytkownika internetu, e-studenta czy bloggera.
Dominik Kaznowski, wieloletni praktyk marketingu interaktywnego, pisze w lekki i przystępny sposób o mechanizmach działania najważniejszych podmiotów sieci. Stara się również przewidzieć, jak będzie wyglądała przyszłość marketingu w internecie, tłumacząc rosnące znaczenie tego medium w każdym społeczeństwie.
*
Internet to nowe medium, które w coraz większym stopniu wpływa na zachowania i przyzwyczajenia konsumentów. Obecnie właściwie nie można sobie wyobrazić pracy bez e-maila, wyszukiwarki i innych narzędzi internetowych.
Wraz ze zmiana przyzwyczajeń konsumentów spada czas konsumpcji tradycyjnych mediów, w tym telewizji. Być może ważniejszym zjawiskiem jest zmiana sposobu życia współczesnych ludzi , a co za tym idzie także zmiana sposobu konsumpcji mediów. Z tymi zmianami wiąże się spadek skuteczności tradycyjnych działań marketingowych. Konsumenci są coraz odporniejsi na przekaz komercyjny. Mamy do czynienia z demokratyzacją marketingu. W dzisiejszych czasach, jak nigdy wcześniej, opinia konsumenta odgrywa niewspółmiernie dużą rolę w procesach komunikacji. Głównie za sprawą internetu.
Obecnie w Polsce z internetu korzysta ok. 15 milionów osób. To bardzo duża grupa, której nie sposób ignorować. Osoby odpowiedzialne za marketing w firmach coraz częściej stają przez pytaniem, w jaki sposób wykorzystać sieć w komunikacji marketingowej.
Promocja w internecie jest coraz powszechniejsza nie tylko w USA, ale także w Europie, nakłady na reklamę internetową w Wielkiej Brytanii przewyższyły w 2006 roku nakłady na reklamę w prasie. Polskie firmy powinny zacząć coraz baczniej obserwować nowe trendy.
W założeniu książka ma przybliżać podstawowe dane dotyczące internetu i marketingu online. Autor opisuje narzędzia, techniki, rodzaje i konteksty, w jakich należy rozpatrywać wszelkie działania marketingowe w internecie. Daje przykłady realizacji kampanii w internecie. Publikacja skierowana jest głównie do osób, które zajmują się reklamą, marketingiem, PR, są właścicielami małych i średnich przedsiębiorstw.
Książka nie jest zbiorem gotowych zasad lub recept na gwarantujące sukces strategie działań promocyjnych. Służy raczej lepszemu zrozumieniu tego, czym jest dzisiaj marketing w nowych mediach.
O AUTORZE
Dominik Kaznowski od lat zaangażowany w rozwój nowoczesnych form komunikacji marketingowej. Od 2003 roku działa w stowarzyszeniu Interactive Advertising Bureau Polska (IAB), które zajmuje się edukacją rynku w zakresie wykorzystania internetu. Od 2003 roku jest autorem raportów rocznych o polskim i światowym internecie publikowanych przez IAB Polska. Od sierpnia 2006 roku jest dyrektorem marketingu Pionu Internet w AGORA SA. Pełni także funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz zasiada w Radzie Nadzorczej PBI, spółki realizującej największe w Polsce badanie Internetu - Megapanel. Prowadzi bloga o marketingu w internecie.
OPINIE
Jest to idealna książka dla studentów-absolwentów kierunków związanych z marketingiem, którzy interesują się internetem i z nim chcieliby związać swoją karierę zawodową w jakiejś firmie. Marketing ma zwykle dwie twarze, których nie wolno pomylić ze sobą. Pomyłka grozi bowiem groźną w skutkach utratą pieniędzy z budżetu promocyjnego. Niestety, gdy rozpoczniesz pracę w jakiejś firmie jako spec od marketingu, nikt nie wyjaśni ci o co chodzi. No więc słuchaj teraz uważnie. Twarz pierwsza to twarz korporacyjna. Tu chodzi o wykonanie budżetu promocyjnego, odpowiednią ekspozycję w mediach, zebranie wycinków z gazet lub linków WWW. Korporacyjna twarz marketingu nie zajmuje się zarabianiem kasy (zwanym szumnie sprzedażą), bo od tego jest inny dział. Korporacyjna twarz marketingu ma za zadanie zapewnić widoczność, bo z tego jest rozliczane wyższe kierownictwo. Za sprzedaż odpowiada szef działu sprzedaży, ewentualnie dyrektor ds. sprzedaży. Twarz druga marketingu to twarz właścicielska. Poznajesz ją, gdy pracujesz na własny rachunek jako właściciel własnej firmy lub działalności gospodarczej. W tym marketingu sprzedaż odgrywa tak samo ważną rolę jak widoczność, choć oczywiście w praktyce sprzedaż jest o wiele, wiele ważniejsza. Wręcz - najważniejsza. Bez marketingu widocznościowego firma jest w stanie przeżyć, na krótką metę. Bez marketingu sprzedażowego - nigdy. Dokładnie takie same dwa podejścia istnieją w stosunku do marketingu w internecie. To pierwsze odnosi się do widoczności, drugie do sprzedaży. W moim odczuciu recenzowana książka odnosi się do marketingu widocznościowego. Kampanie promocyjne w internecie, Web 2.0, społeczności internetowe, segmentacja użytkowników sieci - to są ważne kwestie, ale same w sobie nie przynoszą Kazimierzów Wielkich. To nie dzięki nim dzwoni firmowa kasa, dzyń dzyń. Za to twoja kasa osobista - jak najbardziej. Ta książka pomoże ci zdobyć stanowisko jako specjalista ds. marketingu lub e-marketingu w cudzej firmie. Oswoisz się z żargonem i poznasz najważniejsze liczby. Nikt cię nie zagnie na rozmowie kwalifikacyjnej. Lektura książki nie zastąpi oczywiście doświadczenia praktycznego, więc nie licz na stanowisko głównego specjalisty, ale już kariera asystenta specjalisty lub junior specjalisty stoi przed tobą otworem. I jeśli to cię rajcuje, praca w firmie, to śmiało do przodu, do księgarni, kup i przeczytaj kilka razy. Bo jest to idealna książka dla studentów-absolwentów kierunków związanych z marketingiem, którzy interesują się internetem i z nim chcieliby związać swoją karierę zawodową w jakiejś firmie. [Mariusz Ludwiński, E-biznes.pl]
SPIS TREŚCI
Rozdział 1. Jak internet wpływa na zmiany postaw konsumenckich?
1. Zmiana zachowań konsumentów 2. Rozwój trendu Web 2.0 3. Zmiana w sposobie konsumpcji mediów Rozdział 2. Strategie internetowe
1. Uwarunkowania budowy serwisu 2. Marka w internecie 3. Podsumowanie Rozdział 3. Zasięg internetu
1. Sposób łączenia się z internetem 2. Dostęp do internetu na świecie 3. Wpływy kultury na sposób korzystania z sieci 4. Definicja internauty 5. Wzrost zasięgu internetu 6. Rola przeglądarek internetowych Rozdział 4. Rodzaje podmiotów działających w internecie
1. Portale 2. Wortale 3. Agencje interaktywne 4. Domy mediowe 5. Sieci reklamowe 6. Firmy badawcze
Rozdział 5. Wyszukiwarki
1. Przyszłość wyszukiwarek 2. Prawo autorskie a wyszukiwarki 3. Pojęcie „click fraud” 4. Uwarunkowania reklamy w wyszukiwarkach Rozdział 6. Web 2.0 i treści tworzone przez konsumentów
1. Blogi 1.1 Blogi firmowe 1.2 Blogi a konsumpcja mediów 2. Użytkownicy jako producenci treści 2.1 Web 2.0 a zmiany w mediach 2.2 Nowe media, stare media 3. Społeczności w internecie 3.1 Związek społeczności z rozwojem internetu 3.2 Zmiany postaw konsumenckich 3.3 Społeczności tematyczne i lokalne 3.4 Serwisy społecznościowe i czas korzystania z internetu 4. Demokratyzacja marketingu 4.1 Second Life i MySpace 4.2 Wirtualny i realny świat konsumenta 4.3 Reklama w serwisach społecznościowych 5. Polscy użytkownicy serwisów społecznościowych 6. Podsumowanie Rozdział 7. Wpływ rozwoju internetu na media tradycyjne
1. Magazyny 2. Prasa 3. Radio Rozdział 8. Telewizje internetowe 1. Joost, lider rewolucji 2. Google i YouTube 3. Modele funkcjonowania telewizji internetowych 4. Wideo i podcast 5. Podsumowanie Rozdział 9. Czas w Internecie 1. Europa 2. Zmiany w czasie korzystania z sieci
Rozdział 10. Badania internetu
1. Megapanel 2. Podstawowe wskaźniki analizy rynku internetowego 3. Ranking polskich witryn internetowych 4. Zmieniające się uwarunkowania realizacji badań internetu 5. Podział badań internetu 5.1 Badania jakościowe i ilościowe 5.2 Badanie efektywności kampanii reklamowych 5.3 Badania kwestionariuszowe realizowane w internecie Rozdział 11. Rynek reklamy internetowej
1. Rynek reklamy internetowej na świecie 2. Rynek reklamy w Polsce 3. Wartość rynku reklamy online w Polsce 4. Nowe segmenty reklamy Rozdział 12. Działania promocyjne w internecie
1. Cele kampanii internetowych 2. Pomiar efektywności 3. Reklama graficzna 3.1 Formy graficznej reklamy internetowej 3.2 Standardy reklamowe 3.3 Formaty i charakterystyka reklamy graficznej 3.4 Wybór form reklamowych 3.5 Monitoring efektywności 3.6 Efektywność reklamy internetowej 4. Reklama w wyszukiwarkach 4.1 Znaczenie kontekstu przekazu reklamowego 4.2 Znaczenie odpowiedniego momentu emisji reklamy 4.3 Efektywność reklamy wyszukiwarkowej 4.4 Optymalizacja kampanii realizowanych w wyszukiwarce 5. Ogłoszenia internetowe 5.1 Informacja o produkcie 5.2 Nieruchomości 5.3 Motoryzacja 5.4 Turystyka 5.5 Rekrutacja 6. Reklama wideo 6.1 Zastosowania reklamy wideo 6.2 Streaming 7. Reklama w poczcie elektronicznej 7.1 E-mail marketing 7.2 Reklama w newsletterach 8. Reklama dźwiękowa 9. Sponsoring 10. Inne formy promocji w internecie Rozdział 13. Planowanie kampanii w internecie
1. Definiowanie grup docelowych 2. Ustalanie celów kampanii 3. Etapy realizacji kampanii 4. Dobór witryn i nośników 5. Pojęcie zasięgu kampanii 6. Targetowanie Rozdział 14. Kim są polscy użytkownicy internetu?
1. Segmentacja użytkowników 2. Status społeczny 3. Wiek internautów 4. Płeć 5. Geografia internetu 6. Segmentacja na potrzeby marketingu 7. Segmentacja behawioralna Rozdział 15. Zakup powierzchni reklamowej
1. Modele zakupu powierzchni w internecie 2. Modele emisji Rozdział 16. Sposoby pomiaru efektywności kampanii internetowej
1. Wskaźnik CTR 2. Częstotliwość emisji 3. Uwarunkowania pomiaru efektywności Rozdział 17. Przyszłość internetu
1. Era internetu
UWAGA
Nowy marketing w internecie to jedna z pierwszych książek, na której treść będziesz miał istotny wpływ. Jeżeli publikacja Cię zaciekawiła, masz uwagi krytyczne, chcesz dowiedzieć się więcej lub zgłosić propozycję tematu, który powinien znaleźć się w następnym wydaniu, wejdź na kaznowski.blox.pl i zostaw swój komentarz lub opinię.
|
| |