Zawracanie koła [Książki - glosy, myśli]
|
Przemysław Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, WL, Kraków 2007
„W czym dostrzec można przejawy powrotu centrali? Lista jest, niestety, nader obszerna: upadek pism młodoliterackich jako rezultat procesu zastępowania dyskusji o literaturze informacją o książkach i zapowiedź przenoszenia tej informacji do wysokonakładowych gazet (najpierw były dodatki do kilku dzienników, potem zaś, od początku nowego stulecia, przede wszystkim ogólnopolskie tygodniki); dominacja niewielkiej grupy wydawnictw promujących literaturę konwencjonalną; standaryzowanie się oferty książkowej w księgarniach (eliminowanie książek niskonakładowych); umacnianie przez środki masowego przekazu standardowych gustów literackich; utrudnione warunki debiutu; osamotnienie kultury przez państwowego mecenasa, wreszcie – co wydaje się jedną z kluczowych przyczyn – potęga monoideowej mentalności rozbudzanej przez politykę i media” – wyliczał Przemysław Czapliński już w 2004 roku. Czytany w Krakowie tekst trafił do kwartalnika „Kresy” i pofestiwalowego tomu Literatura wobec nowej rzeczywistości. |
|
A literacki marketing? [Książki - glosy, myśli]
|
Dominik Kaznowski, Nowy marketing w internecie, Difin, Warszawa 2007
...teraz główną potrzebą branży, poza budowaniem świadomości znaczenia internetu, powinna być szeroko pojęta edukacja rynku. Jak powiedział Matt Welch: „New times call for new media”. W założeniu książka ma przybliżać podstawowe dane dotyczące internetu i marketingu online. Autor opisuje narzędzia, techniki, rodzaje i konteksty, w jakich należy rozpatrywać wszelkie działania marketingowe w internecie. Daje przykłady realizacji kampanii w internecie. Publikacja skierowana jest głównie do osób, które zajmują się reklamą, marketingiem, PR, są właścicielami małych i średnich przedsiębiorstw. Dominik Kaznowski, wieloletni praktyk marketingu interaktywnego, pisze w lekki i przystępny sposób o mechanizmach działania najważniejszych podmiotów sieci. Autor stara się również przewidzieć, jak będzie wyglądała przyszłość marketingu w internecie, tłumacząc rosnące znaczenie tego medium w każdym społeczeństwie. |
|
Książka na przyszłość [Książki - glosy, myśli]
|
Łukasz Gołębiewski, Śmierć książki. No Future Book, Biblioteka Analiz, Warszawa 2008
Biblioteki bez książek, miasta bez księgarń, renesans piktogramów... Opowieść, jaką snuje Łukasz Gołębiewski, jest tyle fascynująca, ile przerażająca. I co szczególnie frapujące... jak najbardziej realna. Śmierć książki. No Future Book to przewrotnie zatytułowany esej o obecnym stanie kultury druku, zapoczątkowanej w 1455 roku przez wynalazek Gutenberga, oraz analiza mechanizmów i tendencji społecznych wpływających na kulturę XXI wieku. Łukasz Gołębiewski zastanawia się nad przyszłością książki w kontekście wszechobecnej digitalizacji treści oraz nieograniczonych możliwości Internetu. Pisze o śmierci książki, zmierzchu księgarń, zmianach w języku i konstrukcji literatury jako naturalnych konsekwencjach zachowań ludzkich oraz rozwoju technologicznego. Stawia zdecydowane i kontrowersyjne tezy. Czy literatura drukowana zamiera wobec dominacji hipertekstu i cyberprzestrzeni? Autor porusza takie zagadnienia jak open source, e-book, e-ink, print-on-demand czy choćby blog. |
|
Audiobooki nie tylko dla zBOOKów [Książki - glosy, myśli]
|
Książki mówiące same za siebie?
„Nowinki” techniczne związane z rozwojem medium sieciowego wkroczyły także na rynek książki. Oprócz tomów drukowanych cyfrowo na żądanie (nawet pojedynczy egzemplarz) i e-booków można obecnie znaleźć coraz więcej audiobooków od wydawców i wytworni różnej maści. Czym są audiobooki? To po prostu lektury w formacie audio, kursy językowe, audycje, słuchowiska czy książki mówione dostępne na płytach CD. Nośnik dźwiękowy zawiera teksty czytane przez profesjonalnego lektora lub wybranych aktorów. Nagrań dokonuje się w profesjonalnym studiu, nierzadko z podkładem dźwiękowym. To (nie taka wcale nowa) forma książki, niegdyś przeznaczona i dostępna w Polsce głównie dla nie(do)widzących, za to wygodna i coraz łatwiej dostępna. Służy do słuchania by the way: podczas spaceru, jazdy samochodem (i stania w kroku) czy w pociągu. Komu brakuje ci czasu na czytanie, kto niedowidzi, jest zmęczony pracą, wolno składa literaki albo kaleczy wy/mowę polską – każdy znajdzie na płytach przyjazne brzmienia i ciekawe historie. |
|
Książka z bloga? [Książki - glosy, myśli]
|
Czemu nie
Pod tytułem Jędrne kaktusy kryje się książkowa wersja felietonowo-prozaicznych powiadomień o ojcowskich doświadczeniach Prusky'ego, jego Mżonki oraz wspólnymi siłami powołanych do życia dzieci: Dziedzica i Potomki. Wawrzyniec Prusky to internetowy pseudonim Pawła Klimczaka (1974), pod osłoną którego autor porusza się po sieci. Niewątpliwie na wybór zarówno nicka, jak i imienia dla bohatera bloga, który pisze regularnie od 2004 roku, miały dziesiątki seansów Barejowskiego Misia. Uwielbienie dla poczucia humoru typowego dla twórczości Barei, Monty'ego Pythona, Kasi i Tomka, Simpsonów i Kabaretu Starszych Panów przefiltrowane i przełożone na język bloga opowiadającego o losach zwykłej rodziny, ku zaskoczeniu autora, zaowocowało tysiącami czytelników i tytułem najlepszego bloga roku 2005 portalu Onet. Od tego czasu ilość osób śledzących losy Wawrzyńca stale rosła, podobnie jak liczba próśb o książkowe wydanie zebranych w blogu opowiadań. |
|
<< Poprzednie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 Następne >>
|