„Tego nie da się po prostu zaszufladkować” [Aktualności - zaproszenia]
|
Wokół książki Aimée i Jaguar. Historia pewnej miłości, Berlin 1943
Berlin, rok 1942. Lilly Wust, mężatka, czworo dzieci, wiedzie życie milionów niemieckich kobiet. Ale pewnego dnia poznaje 21-letnią Felice Schragenheim. Zaczyna się miłość nieomal od pierwszego wejrzenia. Aimée i Jaguar snują plany na przyszłość, piszą do siebie wiersze i listy miłosne, zawierają kontrakt małżeński. Kiedy Jaguar-Felice wyznaje ukochanej, że jest Żydówką, groźna tajemnica jeszcze bardziej wiąże ze sobą obie kobiety. Ale ich szczęście trwa krótko. 21 sierpnia 1944 r. Felice zostaje zatrzymana i deportowana. Erica Fischer wysłuchała opowieści 80-letniej Lilly Wust i opracowała ją w formie przejmującego świadectwa. Po ukazaniu się książki w 1994 roku do autorki zaczęli zgłaszać się nieznani dotąd świadkowie, uzupełniając kolejne wydania o nowy materiał. Dzięki adaptacji filmowej Maxa Färberböcka z Juliane Köhler i Marią Schrader w rolach głównych, historia Aimée i Jaguara stała się znana na całym świecie. |
|
Ciesz się, późny wnuku! [Aktualności - zaproszenia]
|
Pre-Texty
Janek Sowa: Praca i nędza narodów – spotkanie z autorem książki Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna
12 czerwca (czwartek), godz. 18.00
Z autorem rozmawiać będą prof. Janusz A. Majcherek i Rafał Górski Spotkanie poprowadzi Adam Leszczyński (Gazeta Wyborcza)
Ile czasu musi minąć, aby utopia stała się rzeczywistością? Nasz świat liberalnych swobód i wybieralnej władzy był kiedyś tylko marzeniem grupki idealistów, którzy wbrew panującemu status quo wierzyli, że wolność i równość są możliwe. Jesteśmy ich późnymi wnukami; dzięki nim możemy cieszyć się utopią częściowo zrealizowaną. Dlatego jeśli chcemy, aby świat się doskonalił, musimy nadal marzyć, uprawiając to, co Wallerstein nazywa utopistyką: budować wizję lepszych, w pełni demokratycznych i sprawiedliwych społeczeństw, aby w ten sposób ćwiczyć najbardziej polityczną spośród wszystkich władz umysłu – wyobraźnię. |
|
Pierwsza krew: inicjacja – wejście w dojrzałość [Aktualności - zaproszenia]
|
Spotkanie w Klubie Bunkra Sztuki – wokół debiutu powieściowego Ireny Krzywickiej
wtorek, 10 czerwca 2008, godz. 18.00
Klub Krytyki Politycznej zaprosił do dyskusji o powieści feministki i znawczynie kwestii kobiet. Spotkaniu towarzyszy wystawa fotografii Moniki Mamzety oraz pokaz fragmentów filmów z dwudziestolecia międzywojennego.
Debiutancka powieść Ireny Krzywickiej, Pierwsza krew, to opowieść o budzącej się seksualności nastolatków. Bohaterowie: Adam, Krzyś i Jasia muszą samotnie zmagać się z tajemnicami swych dojrzewających ciał, które stawiają ich na bolesnej granicy między dzieciństwem a dorosłością. Inicjacja seksualna Adama, pierwsza menstruacja Jasi czy nieposkromiona żądza władzy i dyscypliny u Krzysia przydarzają się im niemal mimowolnie i wplątują w sieć skomplikowanych zależności rodzinnych, społecznych i psychologicznych. |
|
Od Marychy do Marysieńki – kobiety Sylwii Chutnik [Aktualności - zaproszenia]
|
Ciało i melancholia
Księgarnia Massolit w Krakowie zaprasza na spotkanie z Sylwią Chutnik, autorką Kieszonkowego atlasu kobiet – współczesnej legendy miejskiej z kryminalnym finałem.
Życie w kamienicy przy ulicy Opaczewskiej w Warszawie zdaje się płynąć powolnym rytmem. Nic nie zwiastuje katastrofy. Bohaterki książki: Czarna Mańka, pani Maria, paniopan Marian i Marysia, uwikłane w swoje życiowe role matek gastronomicznych, rodziców ubraniowych, córek różowych, cukierników i handlarek bazarowych, otwierają nam drzwi swoich mieszkań.
KIEDY: sobota, 7 czerwca, godzina 19.00 GDZIE: Massolit, ul. Felicjanek 4, Kraków
Spotkanie jest organizowane w ramach konferencji Ciało i melancholia. |
|
Moja matka (nie) jest boska [Aktualności - zaproszenia]
|
Wystawa towarzysząca wydaniu Utworu o Matce i Ojczyźnie Bożeny Keff w Bunkrze Sztuki w Krakowie
Wierszowo-dramatyczny Utwór to tekst prywatny i publiczny. Keff opisuje skomplikowane relacje między matką i córką, związki oparte na psychicznym uzależnieniu. To historia zmagania się z własną matką, ale również z Mitem i Historią, które za nią stoją. Projekt Moja matka nie jest boska zakłada pracę artystek z poematem. Tekst jest „twardy" – odbiorca zmuszony zderzyć się z nim dokonuje wewnętrznych i zewnętrznych konfrontacji. Autorki prac dotykają osobistych doświadczeń, historii intymnych, kulturowego obrazu Matki, weryfikują do tej pory nienaruszalny mit macierzyństwa – pokazując miłość i poświęcenie, ale też przemoc emocjonalną w relacji matka – córka. Ważnym wątkiem jest też figura Matki jako Ojczyzny i związane z tym konstruktem problemy, takie jak antysemityzm, ksenofobia czy homofobia. |
|
<< Poprzednie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Następne >>
|